vineri, 25 septembrie 2015

Primul meu internship. Cum echivalezi practica.

Pe scurt, cam astia au fost colegii mei, am facut un filmulet de prezentare si sper sa va amuze:



Acum, pentru cei care au rabdare sa citeasca.
Postarea asta se adreseaza celor care, ca si mine de altfel, au vazut sau au auzit ca in anul 3 au o
materie numita "practica". Evident, te intrebi ce e si cu monstrul asta si cum poti sa scapi de el. Nu e suficient ca ai multe materii, mai trebuie sa iti bage si aceasta "practica". Ideea e simpla, in principiu trebuie sa lucrezi minim 2 luni a cate 8 ore pe zi sau asa ceva (parca 320 de ore, nu bag mana in foc), dar practic sunt si variante mai scurte. Totusi, oamenii care chiar vor sa faca ceva si nu doar sa isi echivaleze practica, se baga la un internship de 3 luni - cam toata vacanta mai pe scurt. Va puteti echivala practica si dupa anul 2. Eu am vrut sa ma bucur de vacanta, pentru ca stiam ca e posibil sa fie ultima asa lunga, asa ca am lasat-o pe anul 3. Exista mai multe variante pentru a-ti echivala practica:
1. Esti cu adevarat pasionat si visul tau este sa scrii cod 10 ore pe zi, eventual si in week-end daca se poate. In cazul asta probabil stii mai bine decat mine ce ai de facut. Probabil o sa vrei sa aplici in afara, sunt o gramada de firme mari cu foarte, foarte multe locuri pentru interni, asa ca iti poti incerca norocul la cat mai multe, in principiu o sa ai niste interviuri telefonice, eventual o sa te si cheme la sediu daca le place de tine pentru alte interviuri acolo, iar la final te poti mandri ca ai facut interviul la ei.

2. Vrei sa faci practica, sa si inveti ceva, dar nu vrei sa iti faci un scop in viata din a cauta joburi, si nu tii sa pleci din tara. In cazul asta tot ce ai de facut e sa intri pe stagiipebune.ro, si acolo sunt o gramada de posturi, incepand de la unele neplatite, pana la posturi care au salarii mai mult decat decente pentru interni. Aplica la cat mai multe! Important e sa te accepte macar o firma, daca sunt mai multe e perfect, ai de unde sa alegi. Sigur daca aplici la 10-15 pozitii o sa te accepte cateva pentru interviu, iar din astea sigur 1-2 te va accepta ca intern. Ideea e sa nu te descurajezi daca vezi ca nu te suna nimeni, pentru ca sigur vor fi firme care suna. Avand in vedere ca e foarte greu sa diferentiezi niste studenti fara experienta, cel mai probabil o sa fii chemat la multe interviuri, ca sa vada ce stii. Aplica si la pozitii neplatite, in caz de rezerva, nu e nicio rusine, important e sa inveti ceva si sa iti echivalezi practica. Eu nu am aplicat chiar la asa multe pozitii, am avut un pic alta strategie, ori ma accepta firmele pe care le vreau eu, ori ma duc si fac practica in poli, nu iau niciun ban, stau doar o luna si am terminat smecheria. Asa ca am aplicat, normal, la firme mari si la firme care dadeau un salariu decent. Am aplicat, printre altele, si la 4PSA. Era printre primele pe lista, oferea un salariu decent, cautau interni pe C/C++.. Asa ca am zis, de ce nu? Am aflat de la colegi ca o sa primesc un test online, despre care mi s-a zis ca e imposibil si ca nu o sa il trec sigur. M-am speriat un pic, am zis ok asta e, apoi am inceput sa rezolv testul, care intr-adevar era foarte greu, pentru ca testa cunostinte din diverse domenii - web, baze de date, retele, algoritmi, cam toate ramurile pe care le facusem in facultate pana atunci, plus unele (ca webul) despre care nu stiam nimic. Am incercat eu sa ma documentez pe moment la unele intrebari, dar aveai si un timp limita si nu prea am reusit. Am zis ok, sigur nu trec de testul ala, pentru ca a fost foarte greu, aia e. Spre surprinderea mea, am fost sunat de companie, pentru interviu. OK.. deci au fost altii care au facut si mai prost la test, e clar, pana la urma conteaza doar ordinea relativa. Sau poate nu facusem totusi asa prost. M-am dus la interviu, am avut un interviu cu HR-ul, apoi cu cineva din echipa de programare, interviu tehnic, si daca tin minte bine si un test psihologic. Apoi am fost chemat in alta zi pentru un interviu cu CEO-ul. Si cam asta a fost procesul de admitere. Dupa cateva zile am fost sunat de HR pentru a imi spune ca m-au acceptat, si am la dispozitie o ora ca sa accept sau nu oferta. Am acceptat, am semnat contractul si cam asta a fost. Nu mi-am batut capul, nu m-am stresat  tare.. Pur si simplu am aplicat la cateva firme pe stagiipebune, pentru asta mi-a trebuit un CV in engleza si a trebuit sa scriu cateva scrisori de intentie in engleza, si cateva au fost si in romana daca tin minte bine, dar puteti merge pe engleza peste tot fara probleme. Nu am fost decat la 3 firme la interviu, restul m-au sunat dupa ce deja semnasem contractul si nu am mai mers la ei. Din astea 3, doua m-au acceptat, iar a 3-a era o firma foarte mica (4 oameni sau asa ceva), si cred ca ar fi vrut pe cineva mult mai bine pregatit, eventual cu multa experienta, pentru ca m-au respins la ultimul interviu, si din cate stiu nu au luat niciun intern din poli. Si asa am scapat de stres fara bataie de cap, nu mi-am facut griji.. Am aplicat, am fost acceptat, am semnat, gata.

3. Nu vrei sa pierzi 3 luni din viata cu practica, sau nu ai gasit niciun internship, sau pur si simplu nu te intereseaza, dar ai vrea totusi sa faci totusi ceva, macar o luna. Exista varianta practicii in facultate, dureaza doar o luna si nu e platita, dar iti echivalezi practica. Sau, daca esti foarte lenes, mergi in anul 2 la inscrieri ca voluntar si mergi si in anul 3 si gata, ai practica rezolvata, pentru ca ai facut un bine facultatii. Asta e varianta pentru cine nu vrea sa faca nimic, dar totusi sa rezolve cu practica legal.

4. Nu vrei sa auzi de asa ceva. Faci facultatea asta pentru ca asa vor ai tai, ai cumparat toate temele si ai copiat la examene, si cel mai probabil nu ai de gand sa continui in domeniu. Sau esti prea smecher sa faci asa ceva, Solutia e simpla, vorbesti cu cineva care are o firma, cam orice firma, si iti da o foaie la mana ca ai facut practica la firma lui, cam orice firma are nevoie de un tip pe IT, chit ca e administrator de retele sau asa ceva, instaleaza Windows, nu stiu, vine la tine si zice "da si tu un restart". Genul ala, sunt multi care fac asta.  Si gata.. ai foaia la mana, dar partea proasta e ca experienta ta, daca o sa vrei sa continui in domeniu, va fi cam 0, pentru ca nimanui nu ii pasa ca ai lucrat ca sys admin la o firma fara nicio legatura cu informatica. Deci, ca peste tot in lume, si practica se poate "smecheri".

Si acum, cateva cuvinte despre cum a fost in practica. Atmosfera a fost super, am avut multe facilitati, mese gratis, dus, poti chiar sa si bei la birou.. Ti se creeaza conditiile optime de lucru, doar ca, aviz amatorilor, chiar trebuie sa lucrezi, adica nu o sa stai degeaba lunile astea. Eu am lucrat la un proiect, am avut proiectul meu, si am invatat o gramada despre ce inseamna un proiect mare, cat de important este sa scrii codul organizat, si daca pana acum mi se parea inutil sa faci chestii de genul verificari pentru malloc sau alte functii, mi-am dat seama mai pe final ce important este. Pentru ca desi sunt chestii care poate nu ar putea sa crape niciodata, totusi exista cazuri. M-am chinuit, de exemplu, vreo doua zile, sa imi dau seama ca aveam prea multa memorie pe stiva, si programul meu crapa random fara sa inteleg de ce. Am lucrat cu Visual Studio, am invatat multe chestii noi despre Windows, si mi-am facut o parere un pic mai buna despre sistemul asta de operare, care pana acum mi se parea foarte prost. Am avut si o petrecere cu ocazia lansarii unui nou produs, Hubgets, care este, pe scurt, o solutie de comunicare (text, voce, video) pentru companii, practic un fel de retea sociala pentru firme (dar fara poze si alte chestii) pentru a putea comunica mai usor in interiorul companiei si a avea toate informatiile necesare intr-un singur loc. Am si folosit acest produs, intern, si absolut tot ce se intampla era anuntat acolo, ceea ce ne facea munca mai usoara. Ca o concluzie, a fost o vara interesanta, atmosfera a fost super si recomand firma, ca atmosfera putandu-se compara cu una din vest.

L.E.: La final vei avea de prezentat in fata unei comisii ce ai facut la internship, si in functie de asta primesti admis/ respins. Nu va speriati prea tare, pentru ca este o simpla formalitate, ideea e sa se inteleaga ca ai facut ceva si nu ai stat degeaba. Daca totusi ai stat degeaba, ar trebui macar sa vii cu o poveste plauzibila :))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu